Vla

Gele vla koop ik zelden, maar als het biogarde met vanillesmaak heet en door de GoodyFoods wordt verkocht, wil ik dat wel eens proberen.

Hoe een smaak herinneringen kan oproepen.

Ik hield vroeger niet van yoghurt, ik vond het vies. Bijna het vieste wat je eten kon. Op karnemelk na dan, daar moest ik van overgeven. Maar ze bedrogen me toen. Als ik bij een vriendinnetje at werd er gezegd : nee hoor er zit geen yoghurt in, en dan was het gewoon vanillevla met yoghurt, alsof ik dat niet proefde. Ik zie die schaal met die kleur zachtgeel nog voor me. En de heer des huizes, met zijn stoppelbaard die ik altijd even moest voelen, van hem, de dorpsagent. Hij leeft waarschijnlijk niet meer dus ik mag dit misschien wel schrijven, zo zwart maak ik hem ook niet trouwens, alleen verwacht je het volgende misschien niet zo van een ordehandhaver, zeker in die dagen niet. Hij mocht graag van de gebaande wegen afdwalen, waarbij zijn dienstauto als de mountainbike onder de vervoersmiddelen fungeerde. Dwars door het bos over hobbelige zandpaden, het kon niet dwars en wild genoeg. Er waren toen nog geen pretparken moet je weten.

Voor de deur van het huis van dat vriendinnetje heb ik een ongeluk veroorzaakt. Ik deed te lang over de oversteek en zag de brommer niet aankomen, of ik zag hem wel maar schatte zijn snelheid niet juist in.

De bromfietser had een schedelbasisfractuur, mijn vriendinnetje zat achterop bij mij op de fiets en had een hersenschudding en een gebroken been en ik had niks.

One thought on “Vla

  1. Wat een mooie stukjes heb je weer geschreven AL van de Appelboom! 🙂 ik moest even tijd maken om ze allemaal zorgvuldig te proeven. Mooimooi! Ik heb zelf die associaties met yoghurt en karnemelk niet. Vond en vind dat zure zelfs lekker, net als bijna alle slasauzen en dressings. Masr ja, vanillevla ook heel lekker, en vlaflip, mjamjamjam! Met een rode limonade erin. Grenadine? Maar aardbeienstroop nog lekkerder.

    En ja, schuldgevoel over zo’n ongeluk waar jij alleen ongeschonden uit komt, brrr. Kan ik me goed voorstellen. Jammer dat de licht pedofiele politieman niet onder je wielen kwam. ;-/

    En leuk om kennis te maken met een mij onbekende Tommy Seelstop met ietwat ongeremd en ongegeneerd drinkgedrag in een trein. Zij was de drastische opruimert in dat programma, begrijp ik? De dwangmatige verzamelaars waren haar cliënten?

    Mooi, ga zo door! Gr elma

    Op 27 apr. 2013 om 20:20 heeft De Appelboom het volgende geschreven:

    > >

test

