Zoektocht naar het graf

Nu mijn laatste oom is overleden moeten wij beslissen
over de grafrechten van een graf van twee tantes.
Ik wil dat graf wel weer een keer zien en ga op de fiets
naar Beekbergen.
Op de Koningsweg aangekomen herinner ik me hoe ik meer dan tien jaar geleden
in de begrafenisauto ‘genoot’ van de herfstsfeer. Het bos was zo wonderlijk mooi.
Het is vandaag precies een week eerder dan haar overlijdensdatum, in 2001.
Tante is bijgelegd in het graf van de tante die gestorven
is nog voor ze ooit tante kon worden. Zij is doodgeschoten door een Duitser.
tijdens de bevrijding van Beekbergen in 1945.
Zij was een kleedje aan het uitkloppen. Mijn vader heeft haar gevonden.

Ik heb het graf nog niet direct gevonden, ik probeer het eerst op goed geluk.
Maar er is geen beginnen aan. Er is een “rustpunt” waar ‘zelfs’
(ik had dit niet verwacht) een koffie-apparaat staat. Ik maak gebruik van het toilet en neem een cappuccino.
Er ligt een map waarin niet alle maar wel veel namen staan.
De dames staan erin. Ik had niet anders verwacht.
Toch is het dan nog niet eenvoudig want veel nummerpaaltjes zijn door weer en wind en tijd gesleten en onleesbaar geworden.
Maar de aanhouder wint en ik kan nog net voor sluitingstijd een paar foto’s maken.
Ik ga weg met het idee dat er voor tante Koos geen steen is gemaakt.
Bijgelegd zonder naam, onzichtbaar .. Door de schemer en de beperkte tijd zie ik pas thuis op mijn computer dat haar naam op de voorste steen staat! Koos.



test

