diabetes

Wikipedia:

‘Wereldwijd lijden anno 2010 zo’n 180 miljoen mensen aan diabetes. Van de naar schatting 800.000 Nederlanders met deze ziekte, zijn er zo’n 250.000 die diabetes hebben zonder het te weten. Het Nederlandse ministerie van Volksgezondheid (VWS) heeft anno 2005 van diabetes een speerpunt gemaakt. Het doel is om de diabeteszorg in Nederland te verbeteren. De diabetesorganisaties in Nederland én het ministerie van VWS zijn van mening dat zeker twee derde van de mensen met diabetes onvoldoende goede diabeteszorg krijgt’

Ik heb voor zover ik weet geen klachten die verband hebben met ‘suiker’.

“De conventie stelt dat de ideale bloedglucosewaarde (de bloedglucosespiegel) afhankelijk van omstandigheden tussen de 4 en de 8 mmol/liter dient te liggen. Een normale nuchtere waarde ligt tussen de 4 en de 5,6 mmol/l. Indien de ‘nuchtere’ waarden bij een onbehandeld persoon boven de 6 mmol/l en ‘niet-nuchter’ boven de 11,0 mmol/l liggen, spreekt men van diabetes mellitus (suikerziekte)”

Met waarden over een jaar gemeten van 6,9, 6.1, 6,5 en 6,6 sprak mijn huisarts eerst van ‘gestoorde suiker’ (waarden schommelen) en nu van diabetes. Zometeen afspraak met ‘diabetesverpleegkundige’. Ik vind het ernstig klinken, terwijl het eigenlijk geen naam mag hebben (?).

Wat afvallen en dat probleem ook weer opgelost? Of zou ik het bagatelliseren.
We zullen zien.

4 thoughts on “diabetes

  1. Hoe kwam je achter die verhoogde suikerwaarden? Had je je inderdaad nav die campagne laten testen?

    Ik heb bij die dingen de neiging de kop zo diep mogelijk in het zand te steken.
    Nergens last van dus vooral niet testen.

    • hoi jeanne nee niet nav campagne, maar vanuit zorgen, ik wilde weten hoe erg het nu echt is om te zwaar te zijn omdat ik alleen maar meer ging eten van zoveel risicofactoren die ik met me mee draag
      , en daar zijn de bloedonderzoeken uit voortgekomen.
      heb nu laatste duwtje gekregen en ben enorm gezond bezig, gemotiveerd.
      Tot mijn 42 ste ben ik nooit ziek geweest (en at ik ook normaal en gezond) dus ik moet toch ergens wel sterk zijn.
      dat ‘geen klachten’ zegt dus weinig, maar ik had wel aanwijzingen.. ..

  2. hoi margreet dank voor de reactie, ja ik neem het serieus, maar ja, als ik jou zo lees of anderen hoor denk je soms, waar gaat dit over bij mij, ik heb nog geen medicatie nodig, en er is van alles aan te doen, met name afvallen, en dat gaat de goede kant op. er werd nog eens benadrukt hoe goed bewegen en dan vooral wandelen is, dus ik ben gemotiveerd om aan mijn gezondheid te werken en hoopvol gestemd.
    Ik heb medicatie voor hoge bloeddruk en te hoog cholesterol dus alle pijlen wiijzen naar gezonde voeding, met name minder koolhydraten en meer regelmaat.
    lijkt me zo naar die grote schommelingen ! veel sterkte met jou, ik hoop dat het snel wat beter gaat! Fijne dag :-).

  3. Hallo,

    Hoe gaat het met je? Krijg je nu ook medicatie? Ik had gisteravond 24.5 en moest bijspuiten met de inslinepen naast mijn insulinepomp. Tegen Tegen middernacht was de waarde 7.4 gelukkig. Maar vanmorgen weer 12.4 dus het is allemaal hommeles bij mij. En zeg nooit dat het geen naam mag hebben hoor. En zijn geen gradaties in diabetes.Je moet het altijd serieus nemen

    Groetjes Margreet Joustra

test

